Skräp kan kännas kaotiskt och stressigt. Du kanske till och med märker att din produktivitet och effektivitet sänks varje gång du försöker arbeta i en rörig miljö. För att hjälpa dig att höja ditt humör och din prestation, använd dessa tips och råd från proffsen.
Läs mer om bilvård och bilproblem och hur du löser det här.
1. Ta bort allt
För en riktigt ren arbetsyta är det bäst att börja från början. Ta bort allt lådor och hyllor. Lägg dem sedan i snygga högar på golvet eller i ett annat rum. Ta dig tid att torka av alla ytor och rensa bort din utrustning.
Dags för flyttstädning? Tips min granne gav mig som du måste tänka på.
Trött på bloggarna du följer? Testa denna!
2. Bedöm varje artikel
Det kan verka som en skrämmande uppgift, men när du väl vet vad du har är det lättare att avgöra vad du verkligen behöver. Du kan bli förvånad över att se hur många extra pennor, mappar, klisterlappar och andra tillbehör du har haft hela tiden!
När du går igenom dina kontorsartiklar skapar du tre högar: behåll, arkivera och skräp. Föremålen i “behåll”-högen bör innehålla saker du behöver för dagligt och veckovis arbete. “Arkiv”högen bör innehålla viktiga dokument och information som måste förvaras men som inte behöver vara i direkt syn varje dag. Du kan till och med dela upp denna grupp i två undergrupper: en för årlig lagring och en annan för långtidslagring. Slutligen bör “skräphögen” innehålla föremål som du kan slänga eller donera.
3. Överväg att ordna om ditt utrymme
Om ditt utrymme regelbundet blir rörigt kort efter städning, analysera din layout. Föremål som du använder varje dag bör förvaras nära dig för enkel åtkomst. Föremål som inte används ofta kan förvaras i lådor eller hyllor för att hålla ditt skrivbord fritt från röran.
4. Använd avdelare och hyllor klokt
Om du är benägen att slänga föremål i lådor och låta dem förbli utspridda och rufsig, kan avdelare hjälpa. Hängande hyllor kan organisera pärmar, manualer, referensmaterial och annat pappersarbete, medan lådavdelare håller små kontorsartiklar åtskilda, organiserade och lätta att hitta.
5. Börja placera dina föremål på sina respektive platser
Nu när du vet vilka föremål du vill behålla och hur nära de ska vara, placera dina föremål i deras organiserade utrymmen. Försök att hålla ditt skrivbord så snyggt och tydligt som möjligt för att hjälpa hela kontoret att se så rent ut som möjligt.
6. Rengör dagligen
När ditt kontor är stökigt, håll det så. Efter att ha använt ditt skrivbord varje dag, ställ tillbaka föremålen på deras avsedda platser. Sätt pennor i hållare, arkivera papper och lämna tillbaka pärmar till bokhyllorna. Torka sedan av ditt skrivbord med en desinfektionsservett för att hålla bakterier borta. Genom att städa varje dag kan du hjälpa till att hålla ordning på ditt utrymme längre.
Med dessa tips i åtanke är du på god väg att hålla ditt utrymme fritt från röran och produktivt. Om du arbetar i en arbetsmiljö med kollegor kanske det inte räcker med att hålla ditt egna rent. För att hjälpa till att hålla hela anläggningen organiserad och främja bättre produktivitet, anlita professionella städtjänster. En städfirma stockholm expertis, professionalism och engagemang för att leverera den högsta nivån av städning varje gång kan hjälpa till att hålla ditt kontor perfekt rent och snyggt. De kommer till och med att arbeta med dig för att skapa ett skräddarsytt städschema som möter ditt behov och schema.
Tänk på att kunderna som kommer in kommer döma dig efter hur det ser ut på ditt kontor är det stökig så tror man lätt att personen är en slarvig och flummig person kontra det är rent och snyggt.