Den senaste BMW 4-serien överträffar inom många olika segment. BMW har dock lyckats hålla lyxsport-coupé och cabriolet segmentet blomstrande från framåt-tänkande teknik, något kontroversiell styling och en unik kördynamik.
Bakhjulsdriven monster
Att köra BMW M440i Cabriolet i den bakhjulsdrivna konfigurationen är en nyare version av den 3,0-liters inline-6-cylindriga motorn som ger en mild hybriduppställning till bordet. En sådan uppställning producerar friska 382 hästkrafter och 369 lb-ft vridmoment med ytterligare 11 hästkrafter från 48-volts mildhybridsystemet som hjälper till i hela det breda kraftbandet. Kraft i min M440i Cabriolet testfordon skickas genom en 8-växlad automatisk växellåda och till bakhjulen tillsammans med en M Sport Differential, som är en diff med begränsad glidning som är elektroniskt aktiverad.
Extra vikten är ingen fara
M440i Cabriolet känns precis som sitt coupé-syskon men har lite extra vikt att bära med sig. Även om den extra vikten inte känns riktigt, vilket är ett attribut till det dynamiska hanteringspaketet som lägger till 19-tumshjulen i förskjuten storlek och Michelin Pilot Sport 4S-däcken tillsammans med det adaptiva M-fjädringssystemet som känns ganska kompatibelt med just höger dämpning antingen i standardinställningen Komfort eller Sport körläge.
Prestanda
Prestandan är utmärkt, men den är ungefär en halv sekund långsammare till 100km/h än den fyrhjulsdrivna M440i xDrive Coupe.
Utseende
M440i Cabriolet är en BMW som är svår att inte känna igen. Från det kontroversiella utseendet på frontgrillen till de unika LED-ljusuttrycken fram och bak. Den övergripande stilen på den nya 4-serien Cabriolet ser bra ut förutom grillen, som kan vara en välkommen och förvärvad smak för vissa.
Interiör
Inuti nya BMW M440i Cabriolet finns en hytt som är identisk med den tidigare modellen. De enda skillnaderna är den mjuka suffletten som kan köras i hastigheter upp till 60km/h som bara tar 18 sekunder att öppna eller stänga, och en smart nackvärmare som pumpar ut justerbar varm luft från botten av nackstöden. De främre uppvärmda och ventilerade sätena är bekväma och ger ett utökat avstånd för justeringar framåt och bakåt vilket gör dem tillmötesgående för de flesta vuxna. Den bakre sittdelen är förvånansvärt användbar för två vuxna men kan bli trång om framsätena ställs för långt bak. Medan M440i Cabriolet har en mjuk topp är den bland de bäst isolerade för att isolera väg- och vindbrus.
Summering
Allt som allt är nya m440i en otrolig bil med oerhörd körupplevelse. Det ska bli trevligt att se även framtida modeller för att se vilka delar som BMW kommer att uppgradera ytterligare.
En annan sportig modell i sin egna klass är Ferrari Dayton SP3 – Här kan du läsa mer om den!