Extraljus i trafiken

extra-ljus-2021

Med extraljus ökar du din säkerhet och synlighet i trafiken

För att öka sin synlighet och ljusbild i trafiken, så väljer många att införskaffa sig extra ljus till sin bil eller fordon. För att du ska känna dig trygg i ditt val, så har vi valt att gå igenom extra ljus och ljus till bil för att kunna särskilja de olika ljusen åt.

extra-ljus-2021

Extraljus med Xenonlampor

Xenon är vanligtvis ljusare än lysdioder och halogener, men Xenon brukar vara lite mer ömtåliga, samtidigt som de inte är lika hållbara som lysdioder. Xenon extraljus måste bytas ut mer regelbundet än LED och med Xenon så finns det risker att lamporna förbrukas tidigare än traditionella halogenlampor.

Extraljus xenon är en betydande förbättring i jämförelse med halogen extraljus och beroende på vad du är ute efter, så kan du välja en ljuskvalitet som passar dina önskemål. Med tiden kan dock dessa lampor emellertid börja brännas vid lägre eller högre temperaturer och ändra ljuskvaliteten innan de förbrukats helt. I många fall är det så att LED extraljus är ett rimligare val för både kortvarig och långvarig användning.

Det är många som byter till xenon extra ljus, men en viss procentandel av dem som använder det, som i sinom tid kommer att byta till led extraljus. Även om extraljus xenon är skarpare och tydligare än halogen, så är problem över tid oundvikligt. Även om du köper billiga xenon extraljus så kan det bli dyrt i längden. Är du ute efter en bra komponent och söker efter ett väldigt bra, men kortvarigt extra ljus, så bör du ta dig en extra titt på Xenon extraljus. Men om du letar efter ett långvarigare alternativ, så är det rekommenderat att ta sig en titt på LED extraljus.

extra-ljus-2021

Extraljus med lampor i LED

Då LED ännu inte är standard i bilindustrin får du som bilägare valmöjligheten att installera det på din bil. Detta kan du göra antingen själv eller på en verkstad. Det är lysdioder i lampan som skapar ett starkt ljus utan en särskilt stor energiförbrukning och som avger lägre utsläpp. Den elektriska belastningen på en bil har idag blivit en viktig fråga och det har gett extra fokus på användandet av extra ljus.

Ljus av typen LED har en otroligt lång hållbarhet och själva materialet i LED lampan har en driftlängd på upp till 100 000 timmar, men vissa modeller har högre siffror än så. Vad som avgör hur lång livstid som lampan har är hur designen av lyktan ser ut och hur effektivt den avleder värme.

LED lampor är väldigt känsliga för värmeutveckling och detta kan begränsa lampans livslängd med upp till hela 80 procent. Idag så har vi bättre teknik på tillverkandet av LED lamporna, vilket gör att de idag har en bättre design är vad de hade för bara ett par år sedan. Den tidigare nämnda lysdioden är en halvledare som utsöndrar ljus när ström passerar genom den och fungerar enbart när ström flyter i en riktning.

Då det är väldigt lite ström som behövs för att lysa upp en lysdiod, så är energin som går från batteriet mindre än den energi som krävs för att driva exempelvis Xenonlampor eller halogen-lampor.

Vilket extraljus är bästa att välja till sin bil?

En vanlig fråga är om man ska välja Extraljus led eller xenon. Det är än idag Halogen som är mest standard på vägarna, men det är inte långt ifrån att LED börjar ta ikapp. Led extraljus har ett försprång när det jämförs med Xenon lampor. LED blir billigare och billigare minskar varje år, vilket gör att fler och fler väljer att uppgradera sina extra ljus till LED. Tekniken i Led består av ett antal ljusemitterande dioder för att skicka elektricitet från din bil till ljus med betydligt högre effektivitet än Xenon och halogenlampor.

Strömmen överförs från katod till anod som överförs genom ett material som aktiverar ljuset. Halvledaren avger sedan fotoner, som sedan lyser upp vägen framför föraren och bidrar till bättre sikt. Det är värmen i ledljus som kan avgöra att livslängden på extraljusen blir längre eller kortare, eftersom lysdioderna är känsliga för värme.

Läs vårt senaste inlägg här.